Breng meer beweging in je dag

Deze week verscheen de leefstijlmonitor en 68% dacht voldoende te bewegen. Maar slechts 42% van de Nederlanders beweegt écht voldoende. Hoe komt dit? Lijden we massaal aan zelfoverschatting waar het beweging betreft? Of weten we gewoonweg niet hoeveel beweging we eigenlijk nodig hebben om gezond te bewegen? Als wandel- en fitcoach een mooie uitdaging om daar eens in te duiken.

Wat beweegfeitjes uit het onderzoek

  • Tot 35 jaar is fitness favoriet. Daarna nemen hardlopen, wandelen en fietsen het over
  • Nederlanders sporten het liefst ongeorganiseerd
  • Vrouwen sporten liever in een groep, mannen liever individueel
  • Gebrek aan tijd, motivatie en fysieke klachten zijn de belangrijkste redenen om niet te bewegen
  • 75% sport om zich gezond te voelen. Voor vrouwen spelen ook uiterlijk en gezelligheid een rol. Mannen zien meer in het spel zelf.

Wat is nou voldoende beweging?

De Gezondheidsraad heeft eind 2017 een nieuwe beweegrichtlijn opgesteld met het motto ‘bewegen is goed, meer bewegen is beter’. Voor volwassenen betekent dat al snel 150 minuten matig of zware inspanning per week en het regelmatig uitvoeren van spier- en botversterkende oefeningen. Concreet betekent dit ruim 2,5 actief sporten of bewegen in de week. Voor kinderen ligt die lat nog wat hoger, dagelijks minimaal 1 uur. En stilzitten is voor iedereen af te raden. Maar dat wisten we natuurlijk al. Maar bijna 60% van de Nederlanders haalt die norm nu niet. Hoogste tijd dus om meer in beweging  te komen!

overzicht normen beweegrichtlijn

Breng meer beweging in je dag

We moeten meer bewegen. Het concreet inplannen van meerdere momenten om te bewegen (bijvoorbeeld 2 x per week 1,5 uur) is natuurlijk de eerste stap. Maar de grootste winst is te behalen als je zelf een actievere leefstijl omarmt. Ter inspiratie hierbij 10 tips meer beweging in je (werk)dag te brengen:

  • Neem waar je kunt altijd de trap in plaats van de lift
  • Voer gesprekken al wandelend. Het is leuk én effectief
  • Doe je boodschappen te voet. Of op de fiets als lopen echt te ver is
  • Loop 2 x per week op en neer naar je werk of het station
  • Maak een lunchwandeling met je collega’s
  • Zorg voor een actieve werkhouding, wissel zitten af met staan en lopen
  • Kook zelf. Het snijden van groente geeft meer energie dan een kant-en-klaar maaltijd
  • Haal vaker koffie of thee voor je collega’s. Wordt zeker gewaardeerd!
  • Maak een selfie op het hoogste punt waar je vandaag vergadert
  • Maak ’s avonds na het eten ommetje van een halfuur door je buurt

Wat is jouw ultieme tip om meer beweging in je dag te brengen? Deel het met ons op de Facebookpagina van Wandelen Werkt!



Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief van Wandelen Werkt en ontvang gratis de mindfulnessoefening “De Boom”. Deze geeft je al direct inspiratie en kracht.