komkommer, wortel, etc. in glaasje

Fit op pad

Fit op pad

De Amsterdamse diëtiste, Cynthia Lochtenberg, reageerde enthousiast op mijn plannen voor Wandelen Werkt. Ze zag het helemaal zitten dat ik ook met haar cliënten op stap zou gaan. Haar reactie stimuleerde mij om verder te denken dan wandelcoaching. En zo kwam al snel het idee voor ‘Wandelen Werkt voor je gezondheid’.

En terwijl iedereen lekker buiten zat werkte ik afgelopen zomer een 12-weeks programma uit voor fitcoaching. Het programma is gebaseerd op de ervaring die ik de afgelopen tijd heb opgedaan als wandelcoach en reisleider. Maar ook mijn persoonlijke verdieping in mindfullness, zijnsoriëntatie en intuïtieve ontwikkeling kon ik er allemaal in kwijt. Mooi hoe dingen soms zo samenkomen…..

En al struinende op het internet over wandelen + gezondheid kwam ik FitStap op het spoor. Het contact was snel gelegd en zo zat ik afgelopen week(end) ineens in het klasje tot gediplomeerd FitStapCoach. Het FitStap programma dat is ontwikkeld door de Wandelbond (KWBN) in samenwerking met o.a. het Trimbos Instituut, Fysiotherapeuten, Sportpsychologen en Voedingsdeskundigen. In een snelkookpan kregen we college over (on)gezonde voeding, mentale coaching en fitness en de invloed van ziekten en aandoeningen op bewegen. Ik leerde zo weer heel wat nieuwe woordjes… Heb jij bijvoorbeeld al eens van inhibitie gehoord?

Van een sportpsycholoog van het NOCNSF leerden we hoe je het optimale leerklimaat schept. Topsporters blijken daarin ook gewone mensen. Zelfvertrouwen, plezier en behapbare doelen zijn ook voor hen key. Maar het meest intrigerende vond ik de training over Cognitieve Fitness. Hoe belangrijk voeding voor je hersenen is en hoeveel van je energievoorraad naar je hersenen gaat. Nog 3 uur na het bewegen zijn je hersenen scherper. En hoe prikkels en uitdagingen ervoor zorgen dat je hersens minder achteruit gaan. En hoe belangrijk het is dat je hersenen juist uitgedaagd worden. En gelukkig ook hoe je de hersenen goed kunt ontspannen. De oefeningen in cognitieve fitness leverde nogal wat hilariteit op. Dat worden leuke trainingen!!

Naast alle theorie mochten we zelf natuurlijk ook buiten aan de bak. Bijvoorbeeld om te ervaren hoe het voelt om met 23 (!) kilo overgewicht te lopen. Ik kan je nu uit eigen ervaring zeggen, dat is zwaar. En na 3 minuten wil je echt alweer zitten. En hoe oefeningen net boven je niveau je uitdagen. Erg leuk, zo net buiten de comfortzone. Daar krijg je direct energie van. En confronterend was het voor sommigen ook toen we het ontbijt naar suikerklontjes en kilocalorieën moesten omrekenen. Een hotelontbijt beek echt een ‘kiloknaller’.

Aan het einde van de training begon pas het echte werk als wandeltrainer. Nooit geweten dat dit een beroep is, maar ook aan de wandeltechniek valt van alles te sleutelen. En het was erg leuk om me daar met 20 toekomstige collega’s helemaal in onder te dompelen. Het voelt echt alsof we samen op weg zijn om nog meer wandelfans te maken.

Zo zie je maar weer. Ook als je digitaal struint komen er mooie dingen op je pad.



Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief van Wandelen Werkt en ontvang gratis de mindfulnessoefening “De Boom”. Deze geeft je al direct inspiratie en kracht.