beukenlaan met herfstkleuren

Dagelijkse dosis natuur

“Zorg dat je dagelijks een portie natuur binnenkrijgt”, zegt Agnes van den Berg. Ze is hoogleraar natuurbeleving en met haar publicaties toont ze keer op keer aan dat wetenschappelijk bewezen is dat de natuur goed voor je is. Steeds verschijnen er nieuwe onderzoeken die vertellen dat de natuur stressverlagend is en dat je er creatiever door wordt.

Leuk om te lezen natuurlijk. Maar is het niet leuker om dit zelf eens te gaan onderzoeken? Ga naar buiten en maak een lekkere wandeling met bewuste aandacht voor jezelf en je omgeving. Zo kunt je optimaal ervaren hoe de natuur bijdraagt aan je lichamelijke en geestelijke welzijn. Hoe inspirerend en troostrijk de natuur is, als je er voor openstaat. Het werkt tegen depressies, moeheid, slapeloosheid en angststoornissen. Om maar een paar belangrijke voordelen eruit te pikken.

En  als je wandelt in de natuur komen er allerlei stofjes vrij. Je gaat je gelukkiger voelen, let maar op! En je krijgt de beste ideeën omdat er tijdens het lopen ruimte in je hoofd ontstaat. De malende hersencellen in de frontale cortex komen tot rust. En wie wil dat nou niet? Dit is een simpel kadootje dat je jezelf elke dag kunt geven.

Dus vergeet die wandeling op zondagmiddag. Zie de natuur niet langer als luxe uitje eens in de week. Maar schrijf jezelf een dagelijkse dosis natuur voor.

Lees hier het hele interview met Agnes van den Berg.



Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief van Wandelen Werkt en ontvang gratis de mindfulnessoefening “De Boom”. Deze geeft je al direct inspiratie en kracht.