pad in bergachtig gebied

Moedig vooruit

David Dewulf schreef ‘Moed betekent je angst voelen en toch je hart volgen’. Deze krachtige zin inspireerde me om uit te zoeken hoe je ondanks innerlijke weerstand toch stappen vooruit kan maken. Want hoe doe je dat? Als je hoofd legio argumenten geeft om die stap juist niet te maken, terwijl je hart wel wil? Wandelen Werkt dook in dit dilemma en helpt je op weg.

Soms zijn er van die momenten waarop je iets heel graag wilt, maar tegelijkertijd het liefst heel hard wilt wegrennen. Het lukt dan niet om je hart te volgen omdat je bang bent of er teveel over piekert. Is deze angst te overwinnen met moedig gedrag? En zo ja, hoe doe je dat dan?

Angst zit tussen je oren, net als moed trouwens. Maar laten we met het eerste beginnen, de angst. Angst is een hele nuttige emotie om reëel gevaar te vermijden. Dit verhoogt je kans op overleven in gevaarlijke situaties. Maar vaker is de angst alleen een gedachte of emotie die we zelf ontwikkeld hebben over een bepaalde situatie die ons stress oplevert. Met het denken over dit schijngevaar zetten we onszelf eigenlijk klem. Jezelf daarvan bewust worden is de eerste stap.

Onderzoek daarna eens bij jezelf welke betekenis je aan de angst geeft. Wees niet negatief over je angst en je hoeft er ook niet bang voor te zijn. Wees niet kritisch en streng naar jezelf op zo’n angstig moment. En als je van je angst eist dat hij meteen verdwijnt, wordt hij groter. Dus duw het niet weg, maar laat het zijn en observeer hoe het voelt in je lichaam. En bekijk wat het met je gedachtes doet.

Ook op moed heb je invloed. Moed is vrijwillig ander gedrag vertonen dan wat je angst je ingeeft. Moed ontwikkel je in kleine stapjes. Dus begin ermee in je dagelijks leven. Maak elke dag een bewuste keuze om iets te doen of aan te pakken waar je tegenop ziet. Zo oefen je moedig gedrag en voel je de voeldoening daarvan. Grotere plannen maak je behapbaar door ze in kleinere concrete doelen onder te verdelen. Zo kom je stap voor stap vooruit.

Als je deze tips toepast, heb je invloed op je eigen moed. En uiteindelijk ook op het overwinnen van je angst. Als je zelf niet zo moedig bent, zoek dan mensen om je heen die je steunen en stimuleren. Bedenk een slimme strategie voor je zwakke momenten. En zorg dat je je doel helder voor ogen houdt. Zo ook de consequenties als je niet in beweging komt. Wees kritisch op je eigen gedachtes. Train zo je denkvermogen en leer je eigen belemmerende gedachtes kennen.

Moedige mensen oogsten respect en waardering. We kijken op tegen mensen die dingen doen die we zelf eigenlijk niet durven. Maar ben je alleen moedig als je grootse dingen doet? Welnee, gelukkig niet! Je bent net zo goed moedig als je nee zegt tegen een bepaalde verplichting, terwijl je weet dat anderen daar moeilijk over gaan doen. Of als je tóch die sollicitatiebrief de deur uit doet, terwijl je eigenlijk bang bent om afgewezen te worden.

Moedig zijn is een keuze. Een keuze die begint met de eerste kleine stap. Als je besluit moedig te zijn, open je de deur naar je hart en naar vooruitgang.



Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief van Wandelen Werkt en ontvang gratis de mindfulnessoefening “De Boom”. Deze geeft je al direct inspiratie en kracht.