groepje wandelaars in de natuur met lach op gezicht

Wat natuur voor je doet

Wil jij weten wat natuur voor je doet? Waarom je zo blij bent als je buiten bent? Of je nu in een park in de buurt bent of de ‘echte’ natuur. Als je in het groen bent, voel je je goed. En voelen is weten, zegt men. Dus, hoe zit dat nou precies? Wetenschapsjournalist Mark Mieras zette op verzoek van IVN op een rij over de impact van natuur. Mijn conclusie; groen doet zoveel goed dat het nog veel belangrijker is dan ik dacht.

Wat de natuur voor je doet

Als je meer tijd in de natuur doorbrengt, ervaar je minder stress. Na een flinke wandeling in de natuur is je piekercentrum minder actief. Je kunt je hoofd dan ook beter ordenen. Natuur richt je aandacht meer op intrinsieke thema’s; wat écht belangrijk voor je is.

In een groene omgeving zijn mensen gelukkiger en gezonder. Meer groen in je leefomgeving betekent minder ziek zijn en langer leven. Bovendien helpt groen bij het verwerken van verlies.

Voor mensen die die meer in het groen zijn, is de toekomst relevanter. Ze houden er in hun gedrag ook meer rekening mee, zoals gezonder leven en zorg voor het milieu. De natuur nodigt uit om te bewegen en zet daarnaast aan tot zelfreflectie. Zo draagt het ook bij aan een effectief coachtraject.

Groen op je werk

Een groene werkomgeving maakt effectiever en creatiever en stimuleert optimisme en daadkracht. Mensen ervaren bovendien minder stress en leveren betere prestaties. Groen op of rond kantoor vermindert het ziekteverzuim en verkleint de kans op een burn-out.

Medewerkers zitten volgens het onderzoek beter in hun vel in een groene omgeving. Blije, vriendelijke en kalme collega’s, wie wil dat nou niet? Kunst aan de muur is leuk, maar groen is dus veel belangrijker. Een goede reden het op te nemen in de Arbo-richtlijnen.

Hoe werkt het?

Groen maakt ons dus blijer, socialer en productiever. Maar hoe werkt dat precies? Onderzoekers vonden 21 manieren waarop groen voor ons werkt zoals geurstoffen die ons afweersysteem stimuleren. Maar ook negatieve ionen die de lucht zuiveren en bodembacteriën en schimmels die de productie van serotonine stimuleren.

Patronen, kleuren en geluiden in de natuur stimuleren de hersenen en helpen tegelijkertijd ons te ontspannen. Ze brengen bloeddruk en hartritme omlaag.

Jong geleerd

Een groene omgeving is ook super belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Als ze voldoende in de natuur zijn, leren ze beter en ontwikkelen belangrijke vaardigheden. En was jij als kind veel in de natuur? Dan ik de kans groot dat je dat als volwassene ook doet. Dus jong geleerd,………..

opgaande lijn die bij 4 uur optmiaal is

Effect van uren per week in de natuur

2-4 uur natuur

Elke dag een halfuurtje de natuur is, geeft je hoofd en lijf een super boost. Lukt dat niet, zorg dan dat je in ieder geval 2 uur per week in het groen doorbrengt. Het optimum ligt bij 4 uur. En als je ziet wat het opbrengt, is het belangrijk om daarvoor ruimte te maken in je schema.

Een groene omgeving versterkt bovendien het effect van bewegen. Dubbel rendement dus als je buiten actief bent.

Dit alles en nog veel meer lees je in het onderzoek dat IVN Natuureducatie liet opstellen. En wil je nog verder lezen, kijk dan eens hier.



Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief van Wandelen Werkt en ontvang gratis de mindfulnessoefening “De Boom”. Deze geeft je al direct inspiratie en kracht.